سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر ایران و جهان

جز نقش تو در نظر نیامد ما را

جز کوی تو رهگذر نیامد ما را

 

خواب ارچه خوش آمد همه را در عهدت

حقا که به چشم در نیامد ما را

 

                                           حافظ

 

قلب
ارسال شده در توسط سامان

 

به تو عادت کرده بودم
ای به من نزدیک تر از من
ای حضورم از تو تازه
ای نگاهم از تو روشن
به تو عادت کرده بودم
مثل گلبرگی به شبنم
مثل عاشقی به غربت
مثل مجروحی به مرهم
لحظه در لحظه عذابه
لحظه های من بی تو
تجربه کردن مرگه
زندگی کردن بی تو
من که در گریزم از من
به تو عادت کرده بودم
از سکوت و گریه شب
به تو حجرت کرده بودم
با گل و سنگ و ستاره
از تو صحبت کرده بودم
خلوت خاطره هامو
با تو قسمت کرده بودم
خونه لبریز سکوته
خونه از خاطره خالی
من پر از میل زوالم
عشق من تو در چه حالی

عشق
ارسال شده در توسط سامان

وقتی «قدرت عشق» بر «عشق به قدرت» غلبه کند، دنیا طعم صلح را می چشد .

 جیمی هندریکس


ارسال شده در توسط سامان

گر نخواند کسی درس

                              بباید زدش پشت دس

 

dars
ارسال شده در توسط سامان

شهلا اربابی (زاده 1323، شیراز) نقاش ایرانی.

شهلااربابی در سال 1323 در شیراز در خانواده‌ای اهل ادب و هنر متولد شد و در سن 9 سالگی نقاشی را آغاز نمود. او از سال 1341 تا 1344 در مدرسه هنرهای زیبا در تهران به تحصیل پرداخت سپس به رم رفت و به مدت چهار سال در رشته هنرهای زیبا ادامه تحصیل داد.

اربابی در اواخر دهه 1360 و اوایل دهه 1370 مدرس دانشگاه تهران شد، سپس به آمریکا مهاجرت کرد و در سال 1357 در رشته نقاشی و در سال 1361 در رشته حکاکی از دانشگاه واشنگتن فارغ التحصیل شد.

نمایشگاه‌های بسیاری از آثار وی در اروپا و آمریکا برگزار شده‌است.و آثارش همواره مورد قدر دانی واقع شده‌است. آثار او موضوع مطالعه مقالات بسیاری در مورد نقاشی معاصر بوده‌است و برخی از آثارش به طور دایم در واشنگتن نگهداری می‌شود

 

 


ارسال شده در توسط سامان

آیدین آغداشلو (زاده 8 آبان 1319 در رشت) نقاش، نویسنده و طراح هنرمند معاصر ایران است.

زندگی

آیدین آغداشلو سال 1319 خورشیدی در محله ی آفخرا ی رشت به دنیا آمد . پدرش از مهاجران قفقازی بود و در 12 سالگی آیدین درگذشت و وی از آن زمان با مادرش زندگی می‌کرد. در جوانی با پری وزیری‌تبار (هنرپیشه تئاتر و سینما) که با نام هنری شهره آغداشلو شناخته شده است، ازدواج کرد. ولی این ازدواج به جدایی انجامید و آیدین آغداشلو مجدداً در سال 1359 با فیروزه اطهاری (دانش‌آموخته? رشته? معماری) که از دانشجویان خود او بود، ازدواج کرد و صاحب یک دختر و یک پسر به نام‌های «تارا» و «تکین» شد. او در حال حاضر در تهران و خانواده اش در تورنتوی کانادا ساکن هستند.

فعالیت‌ها

آیدین آغداشلو از پنج سالگی به نقاشی روی آوردو در 14 سالگی نقاشی‌هایش در کتاب‌های درسی چاپ می‌شدو بعدها نقاشی و گرافیک حرفه اصلی او شد و در رشته نقاشی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل گردید و از آن تاریخ تاکنون به خلق آثار هنری و تدریس نقاشی و تاریخ هنر در دانشگاه اشتغال دارد.او علاوه بر خلق آثار نقاشی و گرافیکی ارزشمند ، در زمینه تئاتر و سینما نیز صاحب نظر است.ش

 

 

aydin
ارسال شده در توسط سامان

کلارا آبکار (1375 -1294 ) نگارگر ایرانی بود .

زندگینامه

کلارا آبکار از تبار ارمنیان جلفای نو در سال 1294 خورشیدی در تهران به‌دنیا آمد او به نگارگری ایرانی (مینیاتور) ، تذهیب ، تشعیر ، گره چینی و نقاشی زیر لاکی می‌پرداخت و 300 اثر هنری از خود به جای گذاشت که به سازمان میراث فرهنگی اهدا کرده است و اکنون در موزه سعدآباد قرار دارد.

وی در بامداد 1 فروردین1375خورشیدی در پی یک بیماری چند ماهه درگذشت .

آثار

 

 مجلس شیخ صنعان

دختر ترسا

  

کلارا آبکار
ارسال شده در توسط سامان

نقاشیخط

نقاشیخط شیوه‌ای است در نقاشی مدرن و خوشنویسی معاصر ایرانی که به تدریج از در دهه سی و چهل خورشیدی توسط برخی از خوشنویسان و نقاشان ایرانی شکل گرفت و تاکنون به حیات خود در عرصه هنر معاصر ادامه داده و در بسیاری از کشورهای منطقه نیز پیروانی یافته است. آنان به ترکیبی از خطاطی و نقاشی دست زدند از این رو به این شیوه گاهی خطاشی و خط نقاشی هم می‌گویند.

هرچند جلوه‌هایی از نقاشیخط را در شیوه سنتی گلزار و یا در آثار هنرمندانی از دوره قاجار مانند ملک‌محمد قزوینی و یا اسماعیل جلایر می‌توان یافت اما شاید بتوان گفت مکتب سقاخانه در نقاشی معاصر ایران خاستگاه اصلی زیباشناسی و نوآوری معاصر، در خوشنویسی و پیدایش نفاشیخط بوده‌است. در دوران پس از انقلاب، خوشنویسی با اقبال زیادی از سوی جوانان مواجه شد آنان در عرصه‌های مختلف اعم از شیوه‌های سنتی و یا تلاش برای ایجاد خلاقیت‌های نوین با هم به رقابت پرداختند. در این عرصه روند نقاشیخط هم شاهد تجربه‌های متفاوت و گسترده‌ای شد.

فرامرز پیلارام، رضا مافی، حسین زنده‌رودی، نصرالله افجه‌ای و محمد احصایی در پیدایش و پیشبرد این هنر در ایران موثر بوده‌اند. رضا مافی در هنر نقاشیخط به حق پیشگام بود و در این زمینه به موفقیت بزرگی نائل آمد و برخی او را اولین هنرمند خوشنویسی می‌دانند که بر بوم نقاشی، خط نوشته است. او از نخستین کسانی بود که به هنر «نقاشیخط» روی آورد. او تحت تاثیر از مکتب سقا خانه اولین خطاطی بود که با رعایت اصول سنتی خط، آن را در نقاشی مدرن ایران مورد استفاده قرار داد.

برخی محمد احصایی را بنیانگذار نقاشیخط در ایران می‌دانند چرا که او از حروف به عنوان وسیله‌ای برای بیان استفاده کرد. او که خوشنویسی توانا بود و در کار نقاشیخط و ارائه و توسعه آن بیش از دیگران پایمردی کرد و تاکنون در عرصه داخلی و بین المللی درخشیده‌است.

 


ارسال شده در توسط سامان